Νέα

Ο Ρόλος της τέχνης στην προσχολική εκπαίδευση

By 15 Ιουλίου, 2021No Comments
Ο Ρόλος της τέχνης στην προσχολική εκπαίδευση

Είναι πολύ σημαντική η επαφή των παιδιών του νηπιαγωγείου με την τέχνη. Την τέχνη στην οποιαδήποτε μορφή της. Μουσική, χορός, ζωγραφική, γλυπτική ,τραγούδι κ.α. Ο καλύτερος και πιό άμεσος τρόπος ώστε να εισάγεις τα παιδιά στον μαγικό κόσμο της τέχνης είναι μέσω της βιοματικής προσέγγισης. Η βιοματική προσέγγιση εστιάζει στον σημαντικό ρόλο που παίζει η εμπειρία στην διαδικασία της μάθησης. Για παράδειγμα, αντί να χρησιμοποιήσουμε έναν πίνακα και να δώσουμε στειρά γνώση σχετικά με το εικαστικό ρεύμα  του, τον ζωγράφο και το νόημα του εικονιζόμενου θέματος, δοκιμάζουμε μια διαφοερτική προσέγγιση. Το έργο που θα επιλέξουμε αποτελεί την αφορμή για να ξεκινήσουμε μια διαθεματική δραστηριότητα. Για παράδειγμα, όταν θέλουμε να μιλήσουμε για τις 4 εποχές, ένα καλό παράδειγμα για να προσεγγίσουμε τα χαρακτηριστικά τους, είναι το έργο του Τσαρούχη “Οι 4 Εποχές”. Η βιοματική προσέγγιση ενός έργου τέχνης, ακολουθεί μια πορεία ερωτήσεων που στοχεύουν στην ανάλυση του έργου και στα συναισθήματα που δημιουργεί στα παιδιά. Οι ερωτήσεις είναι της ακόλουθης μορφής:

  • Τι παρατηρείτε σε αυτήν την εικόνα;
  • Παρατηρείτε κάποια γεωμετρικά σχήματα;
  • Ποια χρώματα έχει χρησιμοποιήσει ο ζωγράφος και γιατί πιστεύετε ότι έχει κάνει αυτή την επιλογή;
  • Πως σας κάνει να νιώθετε αυτός ο πίνακας;
  • Τι τίτλο θα δίνατε εσείς στον πίνακα;

Στην συνέχεια, δίνουμε μερικά στοιχεία για τον καλλιτέχνη και το έργο του , μπορεί να γίνει και δραματοποίηση των πρωταγωνιστών από τα παιδιά αλλά και κατασκευή δικών τους έργων τέχνης βασιζόμενα στην τεχνοτροπία του καλλιτέχνη ή την δημιουργία μιας ιστορίας σχετιζόμενης με τον πίνακα. Βλέπουμε λοιπόν οτι η τέχνη και τα έργα τέχνης κατ’επέκταση, ξεκλειδώνουν τις αισθήσεις και τα συναισθήματα των παιδιών, λειτουργούν ως παιδαγωγικό μέσο μάθησης. Το παιδί στην προσχολική ηλικία , χρειάζεται ποσότητα και ποιότητα εμπειριών για να μεγαλώσει τις ικανότητές του, να γνωρίσει και να αποδεχτεί τον εαυτό του και το κοινωνικό σύνολο που το περιβάλλει αλλά και να αλληλεπιδράσει μαζί του. Επιπρόσθετα, στόχος του εκπαιδευτικού στην επαφή των παιδιών με την τέχνη είναι: η εξοικείωση τους με αντικείμενα της πολιτισμικής κληρονομιάς, η απόλαυση του ωραίου, η ανάπτυξη δεξιοτήτων, η καλλιέργεια της παρατηρητκότητάς τους, της μνήμης και της φαντασίας. Η τέχνη και τα αντικείμενά της, βοηθούν το παιδί να εμπλουτίσει τον κόσμο των παραστάσεών του, να γνωρίσει και να κατανοήσει την ιστορικότητα, να μάθει να διαμορφώνει προσωπικά και αντικειμενικά κριτήρια. Για να εκφραστούν τα παιδιά περιγράφοτας το έργο τους, θα χρησιμοποιήσουν τον λόγο άρα με την πάροδο του χρόνου εξασκούν την γλώσσα.

Τέλος, οι εικαστικές τέχνες αποτελούν βασικό παράγοντα στην ψυχοπαιδαγωγική ανάπτυξη του νηπίου.  Το νήπιο μέσα από τις εικαστικές δραστηριότητες,αναπτύσσει την παρατηρητικότητά του , διότι μέσα από αυτή την διαδικασία προσπαθεί να παρατηρήσει και να αναγνωρίσει κάθε τι που είναι γύρω του. Οι εικαστικές δραστηριότητες, είναι δημιουργικές απασχολήσεις  για τα παιδιά κι έχουν άμεση σχέση με τις αισθητηριακές  ασκήσεις. Το χέρι είναι εκείνο που επιτρεπει στο παιδί και γενικότερα στον άνθρωπο  να γράφει και να ανακοινώνει τις σκέψεις του. Γι’αυτό η καλλιέργεια της κινητικότητας του χεριού είναι καθήκον του νηπιαγωγού  που πρέπει να επιτευχθεί, μέσα από την τέχνη των εικαστικών.

Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών

ΚΔΑΠ Έκρηξη

Προσφέρουμε σε παιδιά ηλικίας 5-12 ετών ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων για τη
δημιουργική αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου τους.

Αίτηση Ενδιαφέροντος